A podcast – a rádió remedializációja
DOI:
https://doi.org/10.59851/imr.14.1.6Kulcsszavak:
audioblog, konvergens remedializáció, kulturális forma, médiatechnológia, podcastAbsztrakt
A tanulmány célja a podcast mediális sajátosságainak feltárása, leírása és médiaelméleti keretbe helyezése. Először áttekintjük a podcastok létrejöttének médiatechnológiai fejlesztéseit, majd az ezzel párhuzamosan zajló tartalmi innovációkat. Ezt követően elemző módon sorra vesszük azokat a szempontokat, amelyek a podcast mint médium leírásában fontosak: az audiotechnológia átalakulását, a tartalmi sokszínűséget, az egyéni és a társadalmi felhasználás mintázatait. A podcast médiummá válása nem az egyik pillanatról a másikra ment végbe, hanem mintegy két évtizedes folyamatról van szó, amelynek során a podcast új kulturális formából médiummá vált. Amellett érvelünk, hogy a podcastok mediális meghatározásánál a legeredményesebben alkalmazható médiateoretikai keret Jay Bolter és Richard Grusin remedializációs elmélete. Az ő megközelítésük szerint médium az, ami remedializál. Ugyanakkor a podcastok esetében egy új típusú, konvergens remedializálódással találkozunk, ahol a hagyományos rádiózás mellett a hálózati kommunikáció sajátosságai is megjelennek a podcastban mint új médiumban.
Hivatkozások
Andok Mónika: Digitális média és mindennapi élet. Konvergencia, kontextus, közösségi média. Budapest, L’Harmattan, 2016.
Antal Zsolt et al.: Médiabefolyásolás – az új kislexikon. Budapest, Századvég, 2015.
Aufderheide, Patricia et al.: Podcasting as Public Media: The Future of US News, Public Affairs, and Educational Podcasts. 14 International Journal of Communication (2020) 1683–1704.
Berry, Richard: Will the iPod Kill the Radio Star? Profiling Podcasting as Radio. 12(2) Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies (2006) 143–162., https://doi.org/10.1177/1354856506066522
Berry, Richard: A Golden Age of Podcasting? Evaluating Serial in the Context of Podcast Histories. 22(2) Journal of Radio & Audio Media (2015) 170–178., https://doi.org/10.1080/19376529.2015.1083363
Berry, Richard: Podcasting: Considering the Evolution of the Medium and Its Association with the Word „Radio”. 14(1) Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media (2016) 7–22., https://doi.org/10.1386/rjao.14.1.7_1
Bolter, Jay D. – Grusin, Richard: A remedializáció hálózatai (ford. Babarczi Katica). Apertúra, 2011. tavasz, https://bit.ly/4hje5Dl
Bonini, Tiziano: Podcasting as a Hybrid Cultural Form Between Old and New Media. In Mia Lindgren – Jason Loviglio (szerk.): The Routledge Companion to Radio and Podcast Studies. London, Routledge, 2022, 19–29., https://doi.org/10.4324/9781003002185-4
Bottomley, Andrew J.: Podcasting: A Decade in the Life of a „New” Audio Medium: Introduction. 22(2) Journal of Radio & Audio Media (2015) 164–169., https://doi.org/10.1080/19376529.2015.1082880
Boyd, Danah M. – Ellison, Nicole B.: Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. 13(1) Computer-Mediated Communication (2007) 210–230., https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
Carey, James W.: Communication as Culture: Essays on Media and Society. London, Routledge, 2008., https://doi.org/10.4324/9780203928912
Castells, Manuel: Az információ kora. Gazdaság, társadalom, kultúra I. A hálózati társadalom kialakulása. Budapest, Gondolat–Infonia, 2005.
Chan-Olmsted, Sylvia – Wang, Rang: Understanding Podcast Users: Consumption Motives and Behaviors. 24(3) New Media & Society (2022) 684–704., https://doi.org/10.1177/1461444820963776
Diamond, Jared: Háborúk, járványok, technikák. A társadalmak fátumai (Födő Sándor, Vassy Zoltán). Budapest, Typotex, 2000.
Glebatis Perks, Lisa – Turner, Jacob S.: Podcasts and Productivity: A Qualitative Uses and Gratifications Study. 22(1) Mass Communication and Society (2019) 96–116., https://doi.org/10.1080/15205436.2018.1490434
Glózer Rita: Részvétel, média, kultúra. Videoblogok a részvételi kultúrában. Budapest, Gondolat, 2022.
Guillory, John: A médiafogalom eredete (ford. Berze András, Nagy Ambrus, Szvetnik Péter). Apertúra, 2012. tavasz, https://bit.ly/3CTKcuX
Halász László: McLuhan az üzenet: Pszichológiai vázlat. Replika, 2011/3., 11–24.
Hammersley, Ben: Content Syndication with RSS. Sebastopol, O’Reilly Media, 2003.
Hancock, Danielle – McMurtry, Leslie: „I Know What a Podcast Is”: Post-Serial Fiction and Podcast Media Identity. Podcasting: New Aural Cultures and Digital Media (2018) 81–105., https://doi.org/10.1007/978-3-319-90056-8_5
Hargitai Henrik: A Gutenberg-galaxis nyitott zárójelben: a tipográfiai galaxis értelmezési lehetőségei, avagy előre megyünk vissza, vagy visszafelé megyünk előre? Replika, 2011/3., 75–93.
Hu, Yong – Liu, Chunyi: Metaverse as Media: Reevaluating Gains and Losses of Communication. 2(2) Metaverse (2021), https://doi.org/10.54517/met.v2i2.1789
Kaplan, Andreas M. – Haenlein, Michael: Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. 53(1) Business Horizons (2010) 59–68., https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Lacey, Kate: Ten Years of Radio Studies: The Very Idea. 6(1) The Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media (2008) 21–32., https://doi.org/10.1386/rajo.6.1.21_4
Lobato, Ramon: Netflix Nations: The Geography of digital Distribution. New York, NYU Press, 2018., https://doi.org/10.18574/nyu/9781479895120.001.0001
Lydon, Chris: The First Podcast. DTV Group, 2017. november 13., https://bit.ly/4iEsuv5.
MacKenzie, Donald A. – Wajcman, Judy: The Social Shaping of Technology. Buckingham, Open University Press, 1999.
Manovich, Lev: The Language of New Media. Cambridge, MIT, 2002., https://doi.org/10.22230/cjc.2002v27n1a1280
McClung, Steven – Johnson, Kristine: Examining the Motives of Podcast Users. 17(1) Journal of Radio & Audio Media (2010) 82–95., https://doi.org/10.1080/19376521003719391
McHugh, Siobhan: How Podcasting Is Changing the Audio Storytelling Genre. 14(1) The Radio Journal – International Studies in Broadcast & Audio Media (2016) 65–82., https://doi.org/10.1386/rjao.14.1.65_1
McLuhan, Marshall: Understanding Media: The Extensions of Man. Cambridge, MIT Press, 1994.
McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete (ford. Szalai Éva). Budapest, Wolters Kluwer, 2015.
Meyrowitz, Joshua: Médiumelmélet. In Kondor Zsuzsanna – Fábri György (szerk.): Az információs társadalom és a kommunikációtechnológia elméletei és kulcsfogalmai. Budapest, Századvég, 2003, 205–233.
Mitchell, Amy: State of the News Media 2015: Podcasting – Fact Sheet. Pew Research Center, 2015, https://bit.ly/4bYFPvQ
Pohly Ferenc: Podcast egyszeregy. Budapest, Független Médiaközpont, 2017.
Rime, Jemily – Pike, Chris – Collins, Tom: What Is a Podcast? Considering Innovations in Podcasting Through the Six-Tensions Framework. 28(5) Convergence (2022) 1260–1282., https://doi.org/10.1177/13548565221104444
Sharon, Tzlil: Peeling the Pod: Towards a Research Agenda for Podcast Studies. 47(3) Annals of the International Communication Association (2023) 324–337., https://doi.org/10.1080/23808985.2023.2201593
Sharon, Tzlil – John, Nicholas A.: Imagining an Ideal Podcast Listener. 17(4) Popular Communication (2019) 333–347., https://doi.org/10.1080/15405702.2019.1610175
Silverstone, Roger: Miért van szükség a média tanulmányozására? Budapest, Akadémiai, 2008.
Spinelli, Martin – Dann, Lance: Podcasting: The Audio Media Revolution. New York, Bloomsbury, 2019., https://doi.org/10.5040/9781501328671
Stocking, Galen et al.: A Profile of the Top-Ranked Podcasts in the U.S.: True Crime is the Most Common Topic; 15% of the top Podcasts Focus on news. Pew Research, 2023. június 15., https://bit.ly/3RiQQyB
Sullivan, John L.: The Platforms of Podcasting: Past and Present. 5(4) Social Media + Society (2019), https://doi.org/10.1177/2056305119880002
Sullivan, John et al.: Podcasting in Transition: Formalization and Its Discontents. AoIR Selected Papers of Internet Research (2020), https://doi.org/10.5210/spir.v2020i0.11150
Szijártó Zsolt: Sokszínű médiavilágok. A mindennapi élet és a médiakutatás antropológiai dimenziói. Budapest, Gondolat, 2022.
Van Dijck, José – Poell, Thomas – De Waal, Martijn: The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford, Oxford University Press, 2018., https://doi.org/10.1093/oso/9780190889760.001.0001
Wajcman, Judy: TechnoFeminism. Cambridge, Polity Press, 2004.
Witmer, Bob G. – Singer, Michael J.: Measuring Presence in Virtual Environments: A Presence Questionnaire. 7(3) Presence (1998) 225–240., https://doi.org/10.1162/105474698565686
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Andok Mónika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.