Pizza és opera – a reklámok szerzői jogi megközelítése
DOI:
https://doi.org/10.59851/imr.14.1.10Kulcsszavak:
reklám, reklámjog, szerzői jog, szerzői mű, ötletkifejeződésAbsztrakt
A tanulmány a szerzői jog és a reklámok összekapcsolódását vizsgálja. Az elemzéshez a hazai joganyag szolgáltatja a hátteret, így elsősorban a szerzői jogi törvényt és a Szerzői Jogi Szakértő Testület szakvéleményeit tekintjük át. Az írás először a reklámozás céljára megrendelt művek szerzői jogi sajátosságaival foglalkozik, különösen az egyéni, eredeti jelleg meglétével vagy hiányával, és kitér az ötlet problematikájára is. A tanulmány második fele pedig a már meglévő, eredetileg nem reklám céljára létrehozott alkotások reklámokban való megjelenítését vizsgálja, például a zeneművek reklámcélú felhasználását, a karakterek és a merchandising reklámbeli kapcsolatát és a filmalkotások részleteinek reklámokban való megjelenítését. Tekintettel a mesterséges intelligencia előretörésére és a reklámiparban való használatára, röviden szót ejt e kapcsolatról is. Végül a mű integritásával összefüggő leglényegesebb kérdéseket tekinti át.
Hivatkozások
Abolhasani, Morteza – Oakes, Steve – Oakes, Helen: Music in Advertising and Consumer Identity: The Search for Heideggerian Authenticity. 17(4) Marketing Theory (2017) 473–490., https://doi.org/10.1177/1470593117692021
Başev, Sinem E.: The Role of Artificial Intelligence (AI) in the Future of the Advertising Industry: Applications and Examples of AI in Advertising. 9(26) International Journal of Education Technology and Scientific Researches (2024) 167–183.
Borgulya Istvánné Vető Ágnes Ágota – Somogyvári Márta: Kommunikáció az üzleti világban. Budapest, Akadémiai, 2016., https://doi.org/10.1556/9789630598576
Braun Dániel: A reklámfilmek fejlődése, és annak hatása a fogyasztói megítélésre. Budapest, Budapesti Gazdasági Egyetem, 2020.
Burk, Dan L.: Cheap Creativity and What It will Do. 57(4) Georgia Law Review (2023) 1669–1712., https://doi.org/10.2139/ssrn.4397423
Faludi Gábor: A szerzői jog és az internet viszonyának egyes kérdései. Acta Conventus De Iure Civili. Tomus II., 2008, 9–25.
Faludi Gábor: A reklámozás céljára megrendelt mű felhasználásának sajátosságai. In Gyertyánfy Péter – Legeza Dénes (szerk.): Nagykommentár a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényhez. Budapest, Wolters Kluwer, 2023.
Ginsburg, Jane C.: People Not Machines: Authorship and What It Means in the Berne Convention. 49(1) International Review of Intellectual Property and Competition Law (2018) 131–135., https://doi.org/10.1007/s40319-018-0670-x
Görög Márta: Gondolatok a merchandising jelentéstartalmához, egyes típusaihoz. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2011/3., 19–29.
Grad-Gyenge Anikó: Film és szerzői jog. A megfilmesítési szerződés. Budapest, Médiatudományi Intézet, 2016.
Grad-Gyenge Anikó: A mesterséges intelligencia által generált tartalmak értelmezésének lehetőségei a szerzői jog útján. MTA Law Working Papers, 2023/2.
Gyertyánfy Péter: A mesterséges intelligencia hatályos szerzői jogi törvényünk szerint. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2023/6., 34–48.
Hoffmann Istvánné – Buzási János: A reklám birodalmából. Budapest, Bagolyvár, 2000.
Horváth Dóra – Bauer András (szerk.): Marketingkommunikáció. Budapest, Akadémiai, 2016., https://doi.org/10.1556/9789630597227
Iaia, Vincenzo: To Be, or Not to Be … Original Under Copyright Law, That Is (One of) the Main Questions Concerning, AI-Produced Works. 71(9) GRUR International (2022) 793–812., https://doi.org/10.1093/grurint/ikac087
Koltay András: Reklám és szólásszabadság. Magyar, amerikai és európai megközelítés. Médiakutató, 2009/1., 33–45.
Mezei, Péter: From Leonardo to the Next Rembrandt – The Need for AI-Pessimism in the Age of Algorithm. 84(2) UFITA – Archiv für Medienrecht und Medienwissenschaft (2020) 390–429., https://doi.org/10.5771/2568-9185-2020-2-390
Mezei Péter – Békés Gergely: Eredetiség és azonosíthatóság. In Grad-Gyenge Anikó – Kabai Eszter – Menyhárd Attila (szerk.): Liber amicorum studia G. Faludi dedicata. Ünnepi tanulmányok Faludi Gábor 65. születésnapja tiszteletére. Budapest, ELTE, 2018, 23–47.
Pázmándi Kinga: Médiatartalmak forradalma és a „marketingjog” – újkori fogyasztóvédelem a digitális médiapiacon. Gazdaság és Jog, 2021/11–12., 2–6.
Pázmándi, Kinga: Digitalisation, Media Convergence, Online Contents and the Advertising Market. In Kinga Pázmándi – Kinga Pétervári (szerk.): Space – Time – Market – Economy, Budapest, HVG-ORAC, 2021, 229–239.
Pogácsás Anett: A televíziózásban az információs társadalom hatására felmerülő egyes szerzői jogi kérdések I. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2006/2., 35–49.
Pogácsás Anett: Szerzői jog újratöltve. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2010/6., 33–40.
Pogácsás Anett: Szerzők és műveik a meggyőzés szolgálatában – reklámalkotók és reklámarcok. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2007/2., 21–31.
Pribula László: A reklámtevékenyég és a reklámszerződések hazai jogi szabályozása. Doktori értekezés, Miskolc, Miskolci Egyetem, 2004.
Pribula László: A reklám szerzői jogi összefüggései. In Barzó Tímea (szerk.): A szellemi tulajdon. Az Állam- és Jogtudományi Kar által 2010. június 4. napján „A szellemi tulajdon védelme” címmel szervezett konferencián elhangzott előadások alapján készült tanulmányok gyűjteménye. Miskolc, Bíbor, 2011, 101–116.
Radetzky András: Médiaetika és médiajog. Budapest, Akadémiai, 2018., https://doi.org/10.1556/9789634542636
Richards, Jef I.: A History of Advertising: The First 300,000 Years. Lanham, Rowman & Littlefield, 2022., https://doi.org/10.5771/9781538141229
Sag, Matthew: Copyright Safety for Generative AI. 61(2) Houston Law Review (2023) 295–347., https://doi.org/10.2139/ssrn.4438593
Sápi Edit: Szerzői vagyoni jogok (felhasználás, felhasználási módok). In Jakab András – Könczöl Miklós – Menyhárd Attila – Sulyok Gábor et al. (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia (Szerzői jog és iparjogvédelem rovat, rovatszerkesztő: Grad-Gyenge Anikó, Pogácsás Anett), https://bit.ly/4bLmv5k (2023).
Sarkady Ildikó: A médiajog szerzői jogi megközelítése. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2011/6., 63–76.
Sarkady Ildikó – Grad-Gyenge Anikó: A média-értéklánc szerzői jogi vonatkozásai. Budapest, Médiatudományi Intézet, 2012.
Strihó Krisztina: A merchandising-szerződés. Doktori értekezés, Szeged, Szegedi Tudományegyetem, 2011.
Timár Adrienn: Filmvászonhősök a szellemi tulajdon labirintusában: a filmipar XXI. századi jogi kihívásai a „character merchandising” területén. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2015/2., 87–127.
Vakratsas, Demetrios – Wang, Xin (Shane): Artificial Intelligence in Advertising Creativity. 50(1) Journal of Advertising (2021) 39–51., https://doi.org/10.1080/00913367.2020.1843090
Varytimidou, Christina: The New A(I)rt Movement and Its Copyright Protection: Immoral or E-Moral? 72(4) GRUR International (2023) 357–363., https://doi.org/10.1093/grurint/ikac153
Winkler Gábor: Barangolás az operák világában, IV. Budapest, Tudomány, 2006.
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Sápi Edit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.