A Covid–19 árnyékában óriásira növekvő információs aszimmetria
Kulcsszavak:
figyelem-gazdaságtan, hírpiac, információs aszimmetria, megbízó–ügynök viszonyAbsztrakt
Az információ a közgazdaságtanban termék, egyeseknek erőforrás, másoknak késztermék. Ára, költsége, kereslete, kínálata és piaca van. Egyes ágazatokban, pl. a gyógyszeriparban egyenesen kulcsinput, de lényegében a gazdaság összes aktora meg kell, hogy szerezze bizonyos egységeit, mert nélküle semmilyen gazdasági aktivitás – fogyasztás, megtakarítás, munkavállalás, adózás vagy adóztatás – hatékonyan nem végezhető. Ismert ugyanakkor az információs aszimmetria jelensége, amely bármely piacon felmerülhet, ahol a vevő és az eladó eltérő informáltsági szinten van, jelentős többletköltségeket és kockázatokat generál, valamint akadályozza a racionális döntéshozást. Fokozottan számolni kell a jelenséggel, ha megbízó–ügynök kapcsolat révén bonyolódnak a tranzakciók. Az írás témája: hogyan erősíti fel az információs aszimmetria negatív hatásait a járványhelyzet az információk piacán. Elsőként az információ piaci szerepét ismertetjük, majd az információs aszimmetria magyarázatát és következményeit. A következő részek a hírpiaccal és a járványhelyzet okozta különleges döntési szituációval foglalkoznak. Az írás egyik következtetése, hogy a hírfogyasztó nem mindig képes megfelelően optimalizálni a fogyasztását, túlfogyasztása pedig nem javítja, hanem rontja a döntései minőségét. Ezt a jelenséget a járványhelyzet okozta bizonytalanság jelentős mértékben felerősítette. További következtetés, hogy a hírpiacon negatív externáliákat okoz a szolgáltatók és a közreműködők magatartása, amire az internalizálás jelenthet megoldást.
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2020 Fülöp Katalin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.