Versenyjogi megfontolások a technológiai óriások szabályozásával kapcsolatban
Az egyesült államokbeli és európai megoldási kísérletek összehasonlító elemzése
Kulcsszavak:
fúziókontroll, koncentráció, médiapluralizmus, platform, szabályozásAbsztrakt
A nyilvánosság kereteinek átalakulása – az új média megjelenése – a szólásszabadsággal kapcsolatos tudományos diskurzus középpontjában áll, ám mindeddig kevés figyelem irányult a mögöttes okok feltárására. Jelen tanulmány a versenyjogi narratíva bemutatásával kínál betekintést a probléma kialakulásának alapvető összefüggéseibe. Az írás először áttekinti az online piacokat jellemző legfontosabb versenyjogi fogalmakat, majd ezeket elemezi a platformokkal szemben az Atlanti-óceán mindkét partján indult versenyfelügyeleti eljárások bemutatásán keresztül. Az írás reflektál továbbá a fúziókontroll gyakorlatával kapcsolatos kihívásokra is, végül áttekinti az Európai Unióban, valamint az Egyesült Államokban a technológiai szektort érintő szabályozási kísérleteket. Ez a gondolati ív igyekszik alátámasztani a cikk első hipotézisét, miszerint a piaci koncentráció és a médiapluralizmus közötti ellentét kiéleződik a platformgazdaságban. A második hipotézis szerint elsősorban a piacmeghatározási nehézségek szabtak gátat a hatékony fúziókontrollnak a rendkívül dinamikusan változó piaci viszonyok között. Ezek alapján előremutató kísérlet a fúziókontroll-szabályok szigorításának kezdeményezése az óriásplatformok esetében mind az Egyesült Államok, mind az Európai Unió szabályozási terveiben, még ha nem jelentenek is feltétlenül megoldást a problémára.
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Pünkösty András

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.