Médiamogulok a politikában

Szerzők

  • Dúró József Budapesti Corvinus Egyetem Társadalom- és Politikatudományi Intézet Politikatudományi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.59851/imr.13.2.11

Kulcsszavak:

médiamogul, párt, populizmus, médiabirodalom

Absztrakt

Noha viszonylag nagy politikatudományi szakirodalma van az új és a vállalkozók által létrehozott pártok, valamint a populista politikusok sikerének is, eleddig nem fordítottak kiemelt figyelmet a komoly médiabirodalommal rendelkező személyek (médiamogulok) direkt politikai szerepvállalására. Esettanulmányként vagy más elméleti keretben (például a vállalkozói pártok kapcsán) már vizsgálták Silvio Berlusconi volt olasz vagy Andrej Babiš volt cseh kormányfő esetét, azonban a médiamogulok politikába való belépési próbálkozásai átfogóan eleddig feltáratlanok. A jelen kutatás azt a kérdést kívánja megválaszolni, hogy elég-e a saját médiabirodalom a politikába való belépéshez, ha pedig nem, akkor milyen más tényezők szükségesek még hozzá. Ehhez a vállalkozói pártok, a perszonalizáció, az új pártok megjelenése és a populizmus irodalmát hívja segítségül, három esetet vizsgálva: az említett olasz és cseh példa mellett Michael Bloomberg amerikai médiamágnás – sikertelen – próbálkozását. A következtetés az, hogy az önálló médiabirodalom megkönnyíti, de semmiképp sem garantálja a sikeres politikai karriert, ugyanakkor nem is szükséges ahhoz, hogy az üzleti világból valaki eredményesen lépjen be a politikai arénába. Ebben sokkal nagyobb szerepet játszik a jelölt imázsa, a gyakran populista, de mindképpen karakteres üzenetek és a nyilvános szereplések is.

Hivatkozások

Arterton, Christopher F.: Teledemocracy: Can Technology Protect Democracy? Newbury Park, Sage, 1987.

Buštíková, Lenka – Guasti, Petra: The State as a Firm: Understanding the Autocratic Roots of Technocratic Populism. 33(2) East European Politics and Societies and Culture (2019) 302–330., https://doi.org/10.1177/0888325418791723

Campus, Donatella: Mediatization and Personalization of Politics in Italy and France: The Cases of Berlusconi and Sarkozy. 15(2) International Journal of Press/Politics (2010) 219–235., https://doi.org/10.1177/1940161209358762

Fabbrini, Sergio: The Rise and Fall of Silvio Berlusconi: Personalization of Politics and Its Limits. Comparative European Politics (2013) 153–171., https://doi.org/10.1057/cep.2012.18

Hanley, Seán – Vachudova, Mileda A.: Understanding the Illiberal Turn: Democratic Backsliding in the Czech Republic. 34(3) East European Politics (2018) 276–296., https://doi.org/10.1080/21599165.2018.1493457

Havlík, Vlastimil: The Economic Crisis in the Shadow of Political Crisis: The Rise of Party Populism in the Czech Republic. In Hanspeter Kriesi – Takis S. Pappas (szerk.): European Populism in the Shadow of the Great Recession. Colchester, ECPR, 2015, 199–216.

Hloušek, Vít – Kopeček, Lubomír – Vodová, Petra: The Rise of Entrepreneurial Parties in European Politics. Cham, Palgrave Macmillan, 2020., https://doi.org/10.1007/978-3-030-41916-5

Lucardie, Paul: Prophets, Purifiers and Prolocutors: Towards a Theory on the Emergence of New Parties. Party Politics (2000) 175–185., https://doi.org/10.1177/1354068800006002003

Mazzoleni, Gianpietro – Schulz, Winfried: Mediatization of Politics: A Challenge for Democracy. 16(3) Political Communication (1999) 247–261., https://doi.org/10.1080/105846099198613

McAllister, Ian: The Personalization of Politics. In Russell J. Dalton – Hans-Dieter Klingemann (szerk.): The Oxford Handbook of Political Behavior. Oxford, Oxford University Press, 2007, 571–588., https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199270125.003.0030

Mudde, Cas – Rovira Kaltwasser, Cristóbal: Populism: A Very Short Introduction. Oxford, Oxford University Press, 2017., https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198803560.013.1

Porro, Nicola – Russo, Pippo: Berlusconi and Other Matters: The Era of Football Politics. 5(3) Journal of Modern Italian Studies (2000) 348–370., https://doi.org/10.1080/13545710122655

Roberts, Andrew: Czech Billionaires as Politicians. 66(6) Problems of Post-Communism (2019) 434–444., https://doi.org/10.1080/10758216.2018.1490652

Sikk, Allan: Newness as a Winning Formula for New Political Parties. Party Politics (2012) 465–486., https://doi.org/10.1177/1354068810389631

Stewart, Jared A.: In Through the Out Door: Examining the Use of Outsider Appeals in Presidential Debates. 48(1) Presidential Studies Quarterly (2018) 93–109., https://doi.org/10.1111/psq.12433

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-16

Hogyan kell idézni

Dúró, J. (2024). Médiamogulok a politikában. In Medias Res, 13(2), 169–181. https://doi.org/10.59851/imr.13.2.11

Folyóirat szám

Rovat

Fórum