„Szia, Alexa!” A hangvezérlés mint új technológia kulturális megalkotása a platform-ökoszisztémában
DOI:
https://doi.org/10.59851/imr.13.2.12Kulcsszavak:
digitális média, hangalapú interfész, hangvezérlés, kritikai technológiakutatás, platformok, virtuális asszisztensek, VUIAbsztrakt
Az utóbbi évtizedben egyre nagyobb teret nyer a hangvezérlés, más néven hangalapú interfész a digitálismédia-ökoszisztémában. A számos platform által bevezetett legkülönfélébb szoftver-hardver konfigurációk közül a legismertebb az Amazon Alexa, a Google Home és az Apple Siri. A nagy platformok a hangalapú interfészeket jellemzően „virtuális asszisztensként” vezetik és mutatják be, kommunikálják a felhasználók felé. A hangvezérléssel működő virtuális asszisztensek a számítógépen és az okostelefonon kívül más digitális eszközökkel is összekapcsolhatók, kiterjesztve ezáltal a hangvezérlés hatókörét a hétköznapi élet számos területére. A tanulmány egyfelől azt elemzi, hogyan zajlik a technológia kulturális megalkotása, azaz a technológiáról szóló közbeszédben milyen értékek, jelentések és figuratív nyelvi alakzatok kapcsolódnak a hangvezérléshez (például „okos” vagy „asszisztens”). Másfelől azt vizsgálja meg, hogyan illeszkedik ez a fajta jelentésalkotás és antropomorfizáció a platformok által dominált digitálismédia-ökoszisztéma működésébe, hogyan támogatja a hangalapú interfész a minél szélesebb körű felhasználói adatgyűjtést és -monetizációt célzó platformlogikát.
Hivatkozások
Allison, Fraser – Carter, Marcus – Gibbs, Martin: Word Play: A History of Voice Interaction in Digital Games. 15(2) Games and Culture (2020) 91–113., https://doi.org/10.1177/1555412017746305
Alspector, Joshua – Dietterich, Thomas G.: DARPA’s Role in Machine Learning. 41(2) AI Magazine (2020) 36–48., https://doi.org/10.1609/aimag.v41i2.5298
Bălan, Carmen: Chatbots and Voice Assistants: Digital Transformers of the Company–Customer Interface. A Systematic Review of the Business Research Literature. 18(2) Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research (2023) 995–1019., https://doi.org/10.3390/jtaer18020051
Balbi, Gabriele – Magaudda, Paolo: A History of Digital Media. London, Routledge, 2018., https://doi.org/10.4324/9781315209630
Desai, Smit – Twidale, Michael: Is Alexa Like a Computer? A Search Engine? A Friend? A Silly Child? Yes. CUI 2022: 4th Conference on Conversational User Interfaces, Glasgow, 2022. július, 1–4., https://doi.org/10.1145/3543829.3544535
Desai, Smit – Twidale, Michael: Metaphors in Voice User Interfaces: A Slippery Fish. 30(6) ACM Transactions on Computer–Human Interaction (2023) 1–37., https://doi.org/10.1145/3609326
Edwards, Rochelle – Kortum, Philip: He Says, She Says: Does Voice Affect Usability? 56(1) Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting (2012) 1486–1490., https://doi.org/10.1177/1071181312561295
Fetterolf, Elizabeth – Hertog, Ekaterina: It’s Not Her Fault: Trust Through Anthropomorphism among Young Adult Amazon Alexa Users. Convergence (2023), https://doi.org/10.1177/13548565231200337
Gálik Mihály – Csordás Tamás (szerk.): A média gazdaságtanának kézikönyve. Budapest, Médiatudományi Intézet, 2020.
Gallego, J. Ignacio: The Value of Sound: Datafication of the Sound Industries in the Age of Surveillance and Platform Capitalism. 26(7) First Monday (2021), https://doi.org/10.5210/fm.v26i7.10302
Gates, Bill: The Road Ahead. London, Viking, 1995.
Humphry, Justine – Chesher, Chris: Preparing for Smart Voice Assistants: Cultural Histories and Media Innovations. 23(7) New Media & Society (2021) 1971–1988., https://doi.org/10.1177/1461444820923679
Kövecses, Zoltán: Metaphor: A Practical Introduction. Oxford, Oxford University Press, 2010.
Lee, Chaiwoo et al.: User Acceptance of Voice Interfaces in the Automobile. 59(1) Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting (2015) 1641–1645., https://doi.org/10.1177/1541931215591355
Lind, Miriam – Dickel, Sascha: Speaking, but Having No Voice: Negotiating Agency in Advertisements for Intelligent Personal Assistants. 30(3) Convergence (2023) 1008–1024., https://doi.org/10.1177/13548565231192100
Manovich, Lev: The Language of New Media. Cambridge, MIT, 2001., https://doi.org/10.22230/cjc.2002v27n1a1280
Marvin, Carolyn: When Old Technologies Were New Thinking About Electric Communication in the Late Nineteenth Century. Oxford, Oxford University Press, 1990., https://doi.org/10.1093/oso/9780195063417.001.0001
Minder, Bettina et al.: Voice Assistants in Private Households: A Conceptual Framework for Future Research in an Interdisciplinary Field. 10 Humanities and Social Sciences Communications 173 (2023), https://doi.org/10.1057/s41599-023-01615-z
Min Lee, Kwan et al.: Voice Orientation of Conversational Interfaces in Vehicles. 43(3) Behaviour & Information Technology (2023) 433–444., https://doi.org/10.1080/0144929X.2023.2166870
Natale, Simone: The ELIZA Effect: Joseph Weizenbaum and the Emergence of Chatbots. In Simone Natale: Deceitful Media: Artificial Intelligence and Social Life after the Turing Test. Oxford, Oxford University Press, 2021., https://doi.org/10.1093/oso/9780190080365.001.0001
Natale, Simone – Bory, Paolo – Balbi, Gabriele: The Rise of Corporational Determinism: Digital Media Corporations and Narratives of Media Change. 36(4) Critical Studies in Media Communication (2019) 323–338., https://doi.org/10.1080/15295036.2019.1632469
Natale, Simone – Cooke, Henry: Browsing with Alexa: Interrogating the Impact of Voice Assistants as Web Interfaces. 43(6) Media, Culture & Society (2021) 1000–1016., https://doi.org/10.1177/0163443720983295
Nguyen, Quynh N. – Ta, Anh – Prybutok, Victor: An Integrated Model of Voice-User Interface Continuance Intention: The Gender Effect. 35(15) International Journal of Human–Computer Interaction (2019) 1362–1377., https://doi.org/10.1080/10447318.2018.1525023
Parisi, David: Archaeologies of Touch: Interfacing with Haptics from Electricity to Computing. Minneapolis, University of Minnesota Press, 2018., https://doi.org/10.5749/j.ctt20mvgvz
Philip, George – Smith, F. J. – Crookes, Danny: Voice Input/Output Interface for Online Searching: Some Design and Human Factor Considerations. 14(2) Journal of Information Science (1988) 93–98., https://doi.org/10.1177/016555158801400204
Pinch, Trevor – Bijker, Wiebe E.: Tények és termékek társadalmi konstrukciója, avagy hogyan segítheti egymást a tudomány szociológiája és a technika szociológiája (ford. Király Gábor). Replika, 51–52. (2005) 57–87.
Rakotomalala, Francis et al.: Voice User Interface: Literature Review, Challenges and Future Directions. 1(2) System Theory, Control and Computer Journal (2021) 65–89., https://doi.org/10.52846/stccj.2021.1.2.26
Seiter, Ellen et al. (szerk.): Remote Control: Television, Audiences, and Cultural Power. London, Routledge, 1989.
Simon, Felix M.: Uneasy Bedfellows: AI in the News, Platform Companies and the Issue of Journalistic Autonomy. 10(10) Digital Journalism (2022) 1832–1854., https://doi.org/10.1080/21670811.2022.2063150
Sutton, Selina J. et al.: Voice as a Design Material: Sociophonetic Inspired Design Strategies in Human–Computer Interaction. In CHI Conference on Human Factors in Computing Systems Proceedings, 2019, 1–14., https://doi.org/10.1145/3290605.3300833
Tófalvy Tamás: Meta-metaverzum: Egy technológia diszkurzív megalkotása, a platformizáció logikája és a jövő kérdőjelei. Szabad Piac, 2023/1., 53–62.
Tsimhoni, Omer – Smit, Daniel – Green, Paul: Address Entry While Driving: Speech Recognition Versus a Touch-Screen Keyboard. 46(4) Human Factors (2004) 600–610., https://doi.org/10.1518/hfes.46.4.600.56813
Vlahos, James: Talk To Me: How Voice Computing Will Transform the Way We Live, Work, and Think. New York, Harper, 2019.
Wyatt, Sally: Metaphors in Critical Internet and Digital Media Studies. 23(2) New Media & Society (2021) 406–416., https://doi.org/10.1177/1461444820929324
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Tófalvy Tamás
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.