A közösségi oldalak algoritmusának véleménybefolyásoló ereje

Fókuszban egy közép-kelet-európai kutatás eredményei

Szerzők

  • Szikora Tamás Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont, Információs Társadalom Kutatóintézet

Kulcsszavak:

algoritmus, Facebook, hírfogyasztás, társadalmi nyilvánosság

Absztrakt

A közösségi oldalak kezdetben a kapcsolatteremtés megkönnyítésére szolgáltak, népszerűségüknek köszönhetően azonban hamar túlnőttek eredeti funkciójukon, és a mindennapi élet egyre különfélébb területein váltak megkerülhetetlenekké. Az egyik ilyen terület az információszerzés, amire a platformokon az egyes felhasználóknak személyre szabottan megjelenő tartalomkínálat igen jelentős hatást gyakorolhat. Egy 2019 végén négy régiós országban (Magyarország mellett Csehországban, Lengyelországban és Romániában) elvégzett reprezentatív kutatás eredményei egyértelműen rámutattak a Facebook meghatározó piaci szerepére, illetve arra, hogy a felhasználók potenciális hírforrásként értelmezik. További fontos megállapítás, hogy a többség csak az elé kerülő híreket olvassa, a passzív hírfogyasztási szokások pedig arra engednek következtetni, hogy a közösségi oldalon megjelenő információk vitathatatlanul nagy hatással lehetnek a felhasználók nyilvános vitákról alkotott felfogására. Az algoritmusok működésének átláthatóvá tétele tehát így önmagában nem jelenthet érdemi megoldást a sokszínű tájékozódás lehetőségének biztosítására, ahhoz a felhasználók aktivitásának és tudatosságának növelése is nélkülözhetetlen lesz.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-07-22

Hogyan kell idézni

Tamás, S. (2021). A közösségi oldalak algoritmusának véleménybefolyásoló ereje: Fókuszban egy közép-kelet-európai kutatás eredményei. In Medias Res, 10(1), 143–154. Elérés forrás https://inmediasresfolyoirat.hu/imr/article/view/227

Folyóirat szám

Rovat

Fórum