A közösségi oldalak algoritmusának véleménybefolyásoló ereje
Fókuszban egy közép-kelet-európai kutatás eredményei
Kulcsszavak:
algoritmus, Facebook, hírfogyasztás, társadalmi nyilvánosságAbsztrakt
A közösségi oldalak kezdetben a kapcsolatteremtés megkönnyítésére szolgáltak, népszerűségüknek köszönhetően azonban hamar túlnőttek eredeti funkciójukon, és a mindennapi élet egyre különfélébb területein váltak megkerülhetetlenekké. Az egyik ilyen terület az információszerzés, amire a platformokon az egyes felhasználóknak személyre szabottan megjelenő tartalomkínálat igen jelentős hatást gyakorolhat. Egy 2019 végén négy régiós országban (Magyarország mellett Csehországban, Lengyelországban és Romániában) elvégzett reprezentatív kutatás eredményei egyértelműen rámutattak a Facebook meghatározó piaci szerepére, illetve arra, hogy a felhasználók potenciális hírforrásként értelmezik. További fontos megállapítás, hogy a többség csak az elé kerülő híreket olvassa, a passzív hírfogyasztási szokások pedig arra engednek következtetni, hogy a közösségi oldalon megjelenő információk vitathatatlanul nagy hatással lehetnek a felhasználók nyilvános vitákról alkotott felfogására. Az algoritmusok működésének átláthatóvá tétele tehát így önmagában nem jelenthet érdemi megoldást a sokszínű tájékozódás lehetőségének biztosítására, ahhoz a felhasználók aktivitásának és tudatosságának növelése is nélkülözhetetlen lesz.
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Szikora Tamás
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.