The copyright status of internet folklore and its impact on freedom of expression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59851/imr.12.1.1

Keywords:

copyright, folklore, internet folklore, freedom of expression, selective enforcement

Abstract

Internet folklore has become an important tool for freedom of speech in the last few decades, but compared to folklore in the traditional sense, which is also colourful, it is composed of very heterogeneous elements, which also have different copyright status. The reasons for and effects of this diversity are manifold, and it can be seen that the creation of internet folklore and the use of its elements outside the original medium raise different issues, both from the point of view of copyright and freedom of expression. Only a part of internet folklore can be included in the traditional concept of folklore, i.e. only a certain proportion of it can be excluded from copyright protection for this reason. In consideration of its role in ensuring freedom of speech, copyright provides a number of tools, such as fair uses like parody or quotation, to ensure that the part of internet folklore that is protected by copyright not to become a barrier to expression. However, it seems that the highly complex set of rules and the specificities of the way in which internet folklore is functioning create uncertainty at several points during usage. This paper examines the reasons for this, and seek to answer the question of the impact of this uncertainty, and of the copyright perception of internet folklore in general, on freedom of speech.

References

Adler, Amy M. – Fromer, Jeanne C.: Memes on Memes and the New Creativity. 97(2) New York University Law Review (2022) 543–565.

Balázs Géza: Netfolklór – intermedialitás és terjedés. Replika, 2015/1–2., 171–185.

Békés Gergely: Előadóművészi teljesítmény. In Jakab András – Könczöl Miklós – Menyhárd Attila – Sulyok Gábor (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia (Szerzői jog és iparjogvédelem rovat, rovatszerkesztő: Grad-Gyenge Anikó – Pogácsás Anett), https://bit.ly/45UsK3h, 2021.

Békés Gergely – Mezei Péter: Eredetiség és azonosíthatóság. In Grad-Gyenge Anikó – Kabai Eszter – Menyhárd Attila (szerk.): Liber Amicorum – Studia G. Faludi Dedicata. Ünnepi tanulmányok Faludi Gábor 65. születésnapja tiszteletére. Budapest, ELTE Eötvös, 2018, 23–47.

Benárd Aurél – Tímár István (szerk.): A szerzői jog kézikönyve. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1973.

Domokos Mariann: Az elektronikus folklór gyűjtéséről. In Ispán Ágota Lídia – Magyar Zoltán (szerk.): Ethno-lore. A Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézetének Évkönyve. Budapest, Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2016, 292–232.

Dorson, Richard M.: Introduction. In Richard M. Dorson (szerk.): Folklore and Folklife. Chicago–London, University of Chicago Press, 1972. https://doi.org/10.1093/oso/9780198854913.003.0001

Fagundes, Dave – Perzanowski, Aaron: Abandoning Copyright. 62(2) William & Mary Law Review (2020). https://doi.org/10.31228/osf.io/9hp64

Gulyás Judit: A szóbeliség értéke, értelmezése és a folklorisztika önmeghatározása. In Neumer Katalin (szerk.): Médiák és váltások. Budapest, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – Gondolat, 2015, 11–29.

Gyertyánfy Péter – Legeza Dénes (szerk.): Nagykommentár a szerzői jogi törvényhez. Budapest, Wolters Kluwer, 2020.

Hoppál Mihály: „Parttalan” folklór? A „rejtett tudás” antropológiája. Korunk, 1982/5., 330–336.

Hoppál Mihály (szerk.): Magyar néprajz. Budapest, Akadémiai, 1988–2002.

Katona Imre: A folklór és a folklorisztika általános problémái. In Voigt Vilmos (szerk.):

A magyar folklór. Budapest, Osiris, 1998, 16–37.

Lábody Péter: Szerzői jogi „user-szabadságok” a globális tartalommegosztó platformokon. In Medias Res, 2021/1., 102–127.

Leach, Maria (szerk.): Standard Dictionary of Folklore, Mythology and Legend. New York, Funk & Wagnalls, 1949.

Lessig, Lawrence: Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy. New York, Penguin, 2008.

Marciszewski, Mark: The Problem of Modern Monetization of Memes: How Copyright Law Can Give Protection to Meme Creators. 9(1) Pace Intellectual Property, Sports & Entertainment Law Forum (2020). https://doi.org/10.58948/2329-9894.1076

Mendis, Sunimal: Wiki (POCC) Authorship: The Case for an Inclusive Copyright. 13(3) Journal of Intellectual Property, Information Technology and Electronic Commerce Law (2022). https://doi.org/10.2139/ssrn.3933776

Mikos Éva: Paradigmaváltások a folklorisztikai terepmunka történetében a 19–20. század fordulóján és a 20. század első felében. In Ispán Ágota Lídia – Magyar Zoltán (szerk.): Ethno-lore. A Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézetének Évkönyve. Budapest, Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2016, 259–280.

Molnár György – Szűts Zoltán – Törteli Telek Márta: A mémek mint az internetes folklór részei. Hungarológiai Közlemények, 2017/1., 54–66. https://doi.org/10.19090/hk.2017.1.54-66

Pelletier-Gagnon, Jérémie – Trujillo Diniz, Axel Pérez: Colonizing Pepe: Internet Memes as Cyberplaces. 24(1) Space and Culture (2021) 4–18. https://doi.org/10.1177/1206331218776188

Reilly, Tracy: Cancel [©opyright] Culture: A Legal Analysis of George Orwell’s Nineteen Eighty-Four. 21(1) Chicago-Kent Journal of Intellectual Property (2022).

Schwartz, Benjamin D.: Who Owns Memes? 12 The National Law Review no. 217 (2022).

Takács Nóra Emese: A szerzői jog által védett művek és teljesítmények. In Legeza Dénes (szerk.): Szerzői jog mindenkinek. Budapest, SZTNH, 2017, 53–76.

Timár István – Zakár János: A Berni Unió stockholmi revíziója. Jogtudományi Közlöny, 1968/1., 50–58.

Ujhelyi Dávid: A paródiakivétel szükségessége és lehetséges keretrendszere a hazai szerzői jogban. Budapest, Ludovika, 2021.

Ujhelyi Dávid: A politikai paródia célját szolgáló felhasználások szerzői jogi megítélése. In Medias Res, 2022/1., 49–65.

Vargha Katalin: A digitális folklorisztika felé. Egy új kulcsszó és háttere a nemzetközi kutatásban. Ethnographia, 2016/4., 624–637.

Vargha Katalin: Miért és hogyan végezzünk online folklorisztikai terepmunkát? In Ispán Ágota Lídia – Magyar Zoltán (szerk.): Ethno-lore. A Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézetének Évkönyve. Budapest, Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2016, 281–295.

Veszelszki Ágnes: Lájkolom! A Facebook-folklórról. In Csiszár Gábor – Darvas Anikó (szerk.): Klárisok. Tanulmánykötet Korompay Klára tiszteletére. Budapest, ELTE BTK Magyar Nyelvtörténeti, Szociolingvisztikai, Dialektológiai Tanszék, 2011, 379–390.

Voigt Vilmos: A magyar folklór történetének korszakai. In Kollega Tarsoly István (szerk.): Magyarország a XX. században, II. Szekszárd, Babits, 1997, 545.

Voigt Vilmos (szerk.): A magyar folklór. Budapest, Osiris, 1998.

Published

11-07-2023

How to Cite

Pogácsás, A. (2023). The copyright status of internet folklore and its impact on freedom of expression. In Medias Res, 12(1), 5–21. https://doi.org/10.59851/imr.12.1.1

Issue

Section

Articles