Kihívások a kulisszák mögött
Megfelelés az adatvédelmi és szerzői jogi előírásoknak
DOI:
https://doi.org/10.59851/imr.13.2.9Kulcsszavak:
filmalkotás, adatvédelem, adatkezelés, szerzői jog, felhasználási jogokAbsztrakt
Az egyik legfiatalabb művészeti ág, a filmművészet jellegzetessége az, hogy saját közege több szereplő közreműködése útján jön létre, és a folyamat során több jogi állapotváltozáson megy keresztül. E tanulmányban két eltérő szemlélet, a szerzői és az adatvédelmi jogi megközelítés együttes érvényesülése lehetőségeinek és korlátainak bemutatására törekszünk. Különböző jogintézmények összehasonlítását végeztük el, rámutatva a két jogterületnek a filmalkotások létrehozása szempontjából releváns hasonlóságaira és különbségeire, elősegítve a látszólagos vagy tényleges ellentmondások feloldását.
Hivatkozások
Asghar, Mamoona et al.: Visual Surveillance Within the EU General DataProtection Regulation: A Technology Perspective. 7(1) IEEE Access (2019) 111709–111726, https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2934226
Atkinson, Sarah: From Film Practice to Data Process: Production Aesthetics and Representational Practices of a Film Industry in Transition. Edinburgh, Edinburgh University Press, 2018., https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748693580.001.0001
Baranyi Róbert – Újhelyi Dávid: A digitális szerzői jogi szabályozás legújabb lépcsője – a CDSM irányelv átültetésének háttere és eredményei. Fontes Iuris, 2021/3., 36–45.
Buzás Péter – Péterfalvi Attila – Révész Balázs (szerk.): Magyarázat a GDPR-ról. Budapest, Wolters Kluwer, 2021.
Crowell, Thomas A.: The Pocket Lawyer for Filmmakers, a Legal Toolkit for Independent Producers. New York, Routledge, 2011., https://doi.org/10.4324/9780240813196
Faludi Gábor et al.: Szerzői jog és iparjogvédelem. Budapest, ELTE Eötvös, 2012.
Grad-Gyenge Anikó: Film és szerzői jog, a megfilmesítési szerződés. Budapest, Médiatudományi Intézet, 2016.
Grad-Gyenge Anikó – Lehoczki Zsófia: Szerzői jogi sorvezető komolyzenei szakemberek számára. Budapest, MMA MMKI, 2019.
Gyertyánfy Péter (szerk.): Nagykommentár a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényhez. Budapest, Wolters Kluwer, 2023.
Kazemi, Robert: General Data Protection Regulation (GDPR). Hamburg, Tredition, 2018.
Kollarik Tamás – Takó Sándor: Film és jog a gyakorlatban – a filmalkotás folyamatát övező egyes magánjogi kérdések. Budapest, MMA MMKI, 2021.
Mănuc, Liliana Marilena: The Right to Self Image: The Consent Given in the Case of Reproduction of a Person in a Photograph, Film, Drawing, on the Internet. 4(2) Contemporary Readings in Law and Social Justice (2012) 458–461.
Mezei Péter: Bevezetés az összehasonlító szerzői jogba. In Legeza Dénes (szerk.): Szerzői jog mindenkinek. Budapest, Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, 2023, 342–369.
Péterfalvi Attila – Eszteri Dániel: A személyes adatok büntetőjogi védelme Magyarországon és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság kapcsolódó gyakorlata. In Görög Márta – Menyhárd Attila – Koltay András (szerk.): A személyiség és védelme. Az Alaptörvény VI. cikkelyének érvényesülése a magyar jogrendszeren belül. Budapest, ELTE ÁJK, 2017, 405–420.
Pogácsás Anett: A szerzői jog és a média. In Koltay András (szerk.): Magyar és európai médiajog. Budapest, Wolters Kluwer, 2019, 561–600.
Sarkady Ildikó – Grad-Gyenge Anikó: A média értéklánc szerzői jogi vonatkozásai. Budapest, Médiatudományi Intézet, 2012.
Takó Sándor: A filmkészítés során alkalmazott egyes szerződéstípusok ismérvei és specifikumai. In Medias Res, 2023/1., 186–198., https://doi.org/10.59851/imr.12.1.10
Tattay Levente: Versenyképesség és szellemi alkotások az Európai Unióban. Budapest, Wolters Kluwer, 2016.
Wiseman, Frederick: Privacy and Documentary Filmmaking. 68(1) Social Research (2001) 41–47.
Zavodnyik József: A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság általános adatvédelmi rendelettel (GDPR) kapcsolatos 2019-es értelmezései. Budapest, Wolters Kluwer, 2020., https://doi.org/10.55413/9789632959351
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Bottyán Béla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.