Gaming és nyelvészet: a videójátékok nyelvi környezetének vizsgálata

Szerzők

  • Balogh Andrea ELTE BTK Alkalmazott nyelvészeti doktori program

Kulcsszavak:

nyelvészet, szókincs, videójáték

Absztrakt

A videójátékok szókincse, bár elemei egyre gyakrabban kerülnek kölcsönös interakcióba a köznyelvvel (például avatár, szintlépés), még döntően egy zárt csoportnyelvhez tartozik, amit részben az is indokol, hogy a különböző játéktípusoknak, játékoknak is más az alapszókincsük. A jelenlegi eredmények ismeretében kiemelkedő különbség látszik a videójátékokban használt és az azokról szóló szövegek között a nyelvválasztás tekintetében. Ameddig ingame, játékon belül a magyar nyelvű játékosok is az angol kifejezéseket preferálják, addig ugyanők a játékokról szóló más szövegekben (például újságcikkek) a magyar változatot részesítik előnyben. Ennek a kettősségnek a hátterében a videójátékok a digitális írástudáshoz és a szövegtípusokhoz való kapcsolata is kimutatható. A kutatás során több, különböző forrásból és időszakból származó gyűjtés eredményeit szinkronizáltam egy adatbázisba. Emellett több online játék hazai nyelvi adatai alapján is bővítettem a korpuszt, ebbe a részbe például tematikus cikkek, hozzászólások, kommentek alapján kerültek be kifejezések. A tanulmány célja a különböző játékok és játéktípusok nyelvválasztásának a szókincsben megnyilvánuló vizsgálata két kommunikációs színtéren, kommentekben és játékokról szóló cikkekben.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-07-22

Hogyan kell idézni

Balogh, A. (2021). Gaming és nyelvészet: a videójátékok nyelvi környezetének vizsgálata. In Medias Res, 10(1), 13–26. Elérés forrás https://inmediasresfolyoirat.hu/imr/article/view/219

Folyóirat szám

Rovat

Konferencia-előadások