The copyright characteristics of photographic works and the difficulties of using them online

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59851/imr.13.2.10

Keywords:

copyright law, usage on the internet, making available to the public, copyright law protection of photos

Abstract

It is fair to say that photography has become an integral part of our everyday lives, as hardly a day goes by without capturing a moment: a morning selfie before leaving for work, a well-constructed lunch, an afternoon coffee with colleagues, a well-captured moment with our pet, dinner with family or friends, and the list goes on and on. Technological advances have allowed us not only to let the person who took the photo enjoy their own creations but also to make them available to hundreds or thousands of people in a matter of seconds, with a click of a button. The problem starts with the ‘publish’ button, because after publishing, our photo will go to their own journey... In this study, we will show how technological advances have taken us from the camera obscura, through daguerreotypes and talbotypes, to digital cameras. Then we describe the difficulties of photography becoming an art form and the Hungarian domestic copyright legislation, with particular reference to its individual, original character. Finally, we examine the issue of how the life of the photograph evolves ‘after the flash’, that is the specificities of the usage on the Internet. In this context, particular attention will be paid to the issue of making available to the public, which will be interpreted mainly through the case law of the CJEU.

References

Bene Zoltánné Pusztai Virág: Médiaelmélet. Szeged, Szegedi Egyetemi Kiadó – Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2015.

Emerson, Peter Henry: Naturalistic Photography for Students of The Art. London, Sampson Low, Marston, Searle & Rivington, 1889.

Faludi Gábor: Alapjogok metszéspontja a szerzőijog-sértések körében. Közjogi Szemle, 2017/2., 42–55.

Faludi Gábor: A nyilvánossághoz közvetítési jog uniós bírói gyakorlata – megoldások és ellentmondások. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2024/1., 7–35.

Ferge Zsigmond: A művek nyilvánossághoz közvetítésének újabb kérdése az európai bíróság Vg Bild‑Kunst kontra Stiftung Preussischer Kulturbesitz-ügyben hozott ítélete kapcsán. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2021/6., 65–80.

Grad-Gyenge Anikó: A jogsértésért való felelősség vagy a nyilvánossághoz közvetítési jog új határai. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2017/5., 7–14.

Grad-Gyenge Anikó: A mesterséges intelligencia által generált tartalmak értelmezésének lehetőségei a szerzői jog útján 2. Magyar Jog, 2023/6., 337–345.

Grad-Gyenge Anikó – Timár Adrienn: Képzőművészet szerzői jogi lencsén át. Budapest, MMA MMK, 2022.

Gubicz Flóra Anna: Fényképek az interneten, avagy a fényképek a világhálón való megjelenéséhez köthető szerzői jogi problémák. Infokommunikáció és Jog, 2017, különszám, 17–24.

Gubicz Flóra Anna: Fortepan-ügy – ugyan ki a jogosultja az archivált képeknek? Copy21. Szerzői jog a XXI. században blog, 2023. április 16., https://bit.ly/3ARHoOn.

Gyertyánfy Péter (szerk.): Nagykommentár a szerzői jogi törvényhez. Budapest, Wolters Kluwer, 2020.

Harkai István: Az internet hatása a többszörözési és a nyilvánossághoz közvetítési jogra. Doktori értekezés, Szeged, Szegedi Tudományegyetem, 2020.

Hockney, David – Gayford, Martin: A képek története. A barlangtól a monitorig (ford. Sepsi László). Budapest, Scolar, 2021, 8.

Hristov, Kalin: Artificial Intelligence and Copyright Dilemma. 57(3) IDEA: The IP Law Review (2017) 431–455.

Kiss Zoltán Károly: A vizuális művészetek és a jog 2. Az építészet, a fotóművészet és az alkalmazott művészet jogi szabályozása. Budapest, Médiatudományi Intézet, 2021.

Kiss Zoltán Károly – Kiss Dóra Bernadett: A vizuális művészetek és a jog 1. A képzőművészet szabályozása. Budapest, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, 2019.

Miernicki, Martin – Ng, Irene: Artificial Intelligence and Moral Rights. 36(1) AI & Society (2021) 319–329., https://doi.org/10.1007/s00146-020-01027-6

Necz Dániel: A mesterséges intelligencia hatása a szerzői jogra. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2018/6., 51–76.

Novák László: Grafikai sokszorosító művészetek. Budapest, Novák László, 1925.

Pogácsás Anett: Az alkotó ember személyiségvédelmének sajátos szerzői jogi kérdései. In Görög Márta – Menyhárd Attila – Koltay András (szerk.): A személyiség és védelme. Az Alaptörvény VI. cikkelyének érvényesülése a magyar jogrendszeren belül. Budapest, ELTE, 2017, 235–251.

Polčák, Radim: Territoriality of Copyright Law. In Petr Szczepanik et al. (szerk.): Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective. Cham, Springer Open, 2020., https://doi.org/10.1007/978-3-030-44850-9_4

Prém Kata Zsófia: A fotóművészeti alkotások egyes szerzői jogi sajátosságai. In Jámborné Róth Erika (szerk.): Doktoranduszok fóruma. Miskolc, Miskolci Egyetem, 2022.

Püski Levente – Barta Róbert – Gyarmati György: Magyarország a XX. században, III. Kultúra, művészet, sport és szórakozás. Szekszárd, Babits, 2000.

Sápi Edit: Innovatív megoldások a szerzői jogban. In Certicky Mário (szerk.): Innovatív magánjogi megoldások a társadalmi-gazdasági haladás szolgálatában. Szeged, Magánjogot Oktatók Egyesülete, 2020, 137–142.

Solomon-Godeau, Abigail: The Legs of the Countess. 39 October (1986) 65–108., https://doi.org/10.2307/778313

Stefán Ibolya: A mesterséges intelligencia jogi szabályozásának egyes kérdései. Miskolci Jogi Szemle, 2020/3., 184–191.

Szilágyi Gábor: A fotóművészet története. A fényrajztól a holográfiáig. Budapest, Képzőművészeti Alap, 1982.

Szilágyi Sándor: A digitális állókép és a fotográfia. Balkon, 2013/3., 10–15.

Szinger András: Az eredetiség küszöbe. Jogtudományi Közlöny, 2005/3., 117–125.

Tasnádi Kata: Sajtó és fotó a sajtófotó előtt. A nyomtatott fotók megjelenése a magyar képeslapokban az 1880-as években. Médiakutató, 2014/4., 35–48.

Tattay Levente: A szerzők vagyoni jogai. Közjegyzők Közlönye, 2001/5., 3–11.

Tóth István: Tények, emlékek. Tóth István fotóművészről. Kecskemét, k. n., 1993.

Veréb Viola: Szerzői jogi lehetőségek és korlátok – a fényképezőgép lencséjén keresztül. Fotóművészet, 2011/3., 84–85.

Published

16-12-2024

How to Cite

Sápi, E., & Prém, K. Z. (2024). The copyright characteristics of photographic works and the difficulties of using them online. In Medias Res, 13(2), 153–168. https://doi.org/10.59851/imr.13.2.10