A videójátékok vallási vonatkozásai: tartalmak, hatások, egyházi reakciók
Kulcsszavak:
populáris kultúra, szimuláció, vallási szimbólumok, vallási tartalmakAbsztrakt
A populáris kultúrában széles körben jelennek meg vallási tartalmak, s ez nem csupán a filmekre, televíziós műsorokra vagy képregényekre igaz, de a videójátékokra is. A vallási utalásoknak lehet explicit referencialitásuk (ókori vallások, helyszínek vagy nevek vonatkozásában), de implikált módon is megjelenhetnek (a jó és a rossz küzdelmében, a rendezett világ és a káosz szembenállásában vagy az apokalipszisben) a játékokban. A tanulmány célja, hogy átfogó képet adjon vallás és videójátékok kapcsolatának kutatásáról. Elsőként bemutatva a vallásokhoz valamilyen módon köthető játékok, illetve kutatásuk történetét, az 1983-as Noé bárkájától kezdve a 2018-as Darksiders III-n át a 2020-as Pope Simulatorig. Majd ezt követően betekintést ad az esszé kutatások olyan eltérő területeibe, melyek a játékok narratívájára, szimbólumhasználatára, ikonográfiájára fókuszálnak. Végezetül összefoglalja a tradicionális egyházak differenciált állásfoglalásait a videójátékokkal kapcsolatban, bemutatva azon vélekedéseket, melyek elítélik a játékok erőszakos, blaszfemikus tartalmait; ugyanakkor rámutatnak az edukációs és a közösségépítő lehetőségekre is.
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Andok Mónika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.