A videójátékok vallási vonatkozásai: tartalmak, hatások, egyházi reakciók

Szerzők

Kulcsszavak:

populáris kultúra, szimuláció, vallási szimbólumok, vallási tartalmak

Absztrakt

A populáris kultúrában széles körben jelennek meg vallási tartalmak, s ez nem csupán a filmekre, televíziós műsorokra vagy képregényekre igaz, de a videójátékokra is. A vallási utalásoknak lehet explicit referencialitásuk (ókori vallások, helyszínek vagy nevek vonatkozásában), de implikált módon is megjelenhetnek (a jó és a rossz küzdelmében, a rendezett világ és a káosz szembenállásában vagy az apokalipszisben) a játékokban. A tanulmány célja, hogy átfogó képet adjon vallás és videójátékok kapcsolatának kutatásáról. Elsőként bemutatva a vallásokhoz valamilyen módon köthető játékok, illetve kutatásuk történetét, az 1983-as Noé bárkájától kezdve a 2018-as Darksiders III-n át a 2020-as Pope Simulatorig. Majd ezt követően betekintést ad az esszé kutatások olyan eltérő területeibe, melyek a játékok narratívájára, szimbólumhasználatára, ikonográfiájára fókuszálnak. Végezetül összefoglalja a tradicionális egyházak differenciált állásfoglalásait a videójátékokkal kapcsolatban, bemutatva azon vélekedéseket, melyek elítélik a játékok erőszakos, blaszfemikus tartalmait; ugyanakkor rámutatnak az edukációs és a közösségépítő lehetőségekre is.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-07-22

Hogyan kell idézni

Mónika, A. (2021). A videójátékok vallási vonatkozásai: tartalmak, hatások, egyházi reakciók. In Medias Res, 10(1), 3–12. Elérés forrás https://inmediasresfolyoirat.hu/imr/article/view/218

Folyóirat szám

Rovat

Konferencia-előadások