A mély mediatizáció fogalmi és elméleti kerete

Szerzők

Kulcsszavak:

adatosítás, digitalizáció, mediatizáció, társas konstrukció

Absztrakt

A tanulmány a hálózati kommunikációhoz kapcsolódó folyamatok közül a digitalizációból következő mély mediatizáció (deep mediatisation) fogalmát mutatja be. A klasszikus tömegkommunikációhoz (nyomtatott sajtó, rádió, televízió) kapcsolódó elméletekben az 1980-as évektől problematizálódott a közvetítés, a közvetítettség folyamatjellege, és néhány kutató a média jelensége helyett a mediatizáció folyamatának kutatására fókuszált. A tanulmányban feltárom, milyen kutatási hagyományai vannak a mediatizációnak úgy a médiaszociológia, mint a kultúraelméletek irányából. Míg a mediatizáció fogalmát a klasszikus, analóg módon működő tömegkommunikációs eszközök és folyamatok leírására használják, addig a mély mediatizáció a digitális infrastruktúrán megvalósuló hálózati kommunikáció kulcsszava. A hagyományos mediatizáció és a mély mediatizáció különbségei mellett bemutatom Couldry és Hepp elgondolását is, amely a társas világ újfajta, a mély mediatizációra épülő konstrukciós elméletét alapozza meg.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-12-22

Hogyan kell idézni

Mónika, A. (2022). A mély mediatizáció fogalmi és elméleti kerete. In Medias Res, 11(2), 5–18. Elérés forrás https://inmediasresfolyoirat.hu/imr/article/view/248

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok