A mély mediatizáció fogalmi és elméleti kerete

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.59851/imr.11.2.1

Kulcsszavak:

adatosítás, digitalizáció, mediatizáció, társas konstrukció

Absztrakt

A tanulmány a hálózati kommunikációhoz kapcsolódó folyamatok közül a digitalizációból következő mély mediatizáció (deep mediatisation) fogalmát mutatja be. A klasszikus tömegkommunikációhoz (nyomtatott sajtó, rádió, televízió) kapcsolódó elméletekben az 1980-as évektől problematizálódott a közvetítés, a közvetítettség folyamatjellege, és néhány kutató a média jelensége helyett a mediatizáció folyamatának kutatására fókuszált. A tanulmányban feltárom, milyen kutatási hagyományai vannak a mediatizációnak úgy a médiaszociológia, mint a kultúraelméletek irányából. Míg a mediatizáció fogalmát a klasszikus, analóg módon működő tömegkommunikációs eszközök és folyamatok leírására használják, addig a mély mediatizáció a digitális infrastruktúrán megvalósuló hálózati kommunikáció kulcsszava. A hagyományos mediatizáció és a mély mediatizáció különbségei mellett bemutatom Couldry és Hepp elgondolását is, amely a társas világ újfajta, a mély mediatizációra épülő konstrukciós elméletét alapozza meg.

Hivatkozások

Andok Mónika: A kommunikáció rituális elmélete. Budapest, Gondolat, 2017.

Andok Mónika: Média mint gyakorlat. In Aczél (szerk.): Műveljük a médiát! Budapest, Wolters Kluwer, 2015, 33-38.

Andok Mónika: Médiahatások. In Aczél Petra (szerk.): Műveljük a médiát! Budapest, Wolters Kluwer, 2015, 97-132.

Andreas Hepp - Piet Simon - Monika Sowinska: Living together in the mediatized city: The figurations of young people's urban communities. In Andreas Hepp - Andreas Breiter - Uwe Hasebrink (szerk.): Communicative Figurations. Transforming Communications in Times of Deep Mediatization. Berlin, Springer, 2018, 51-80., https://doi.org/10.1007/978-3-319-65584-0_3

Andreas Hepp: Agency, social relations, and order: Media sociology's shift into the digital. 3 Communications (2022)., https://doi.org/10.1515/commun-2020-0079

Andreas Hepp: Deep Mediatization. London, Francis and Taylor, 2020, 56-99., https://doi.org/10.4324/9781351064903-3

Andreas Hepp: Digital media, data infrastructures, and space. The refiguration of society in times of deep mediatization. In Gabriela B. Christmann - Hubert Knoblauch - Martina Löw (szerk.): Communicative Constructions and the Refiguration of Spaces Theoretical Approaches and Empirical Studies. London, Routledge, 2022., https://doi.org/10.4324/9780367817183-6

Andreas Hepp: Media and communication. In Betina Hollstein et al. (szerk.): Soziologie - Sociology in the German-Speaking World. Soziologische Revue, Special Issue. Oldenburg, De Gruyter, 2020, 207., https://doi.org/10.1515/9783110627275-015

Andreas Hepp: The communicative figurations of mediatized worlds: Mediatization research in times of the 'mediation of everything'. 28(6) European Journal of Communication (2013) 623., https://doi.org/10.1177/0267323113501148

Charles Taylor: A Secular Age. Cambridge, Belknap, 2007., https://doi.org/10.4159/9780674044289

Császi Lajos: Médiakutatás a kulturális fordulat után. Médiakutató, 2008. ősz.

Daniel Dayan - Elihu Katz: Media Events: The Live Broadcasting of History. Cambridge, Harvard University Press, 1992., https://doi.org/10.4159/9780674030305

Hadas Miklós: Erőszakkontroll és intimitás. Kritikai adalékok Norbert Elias civilizációelméletéhez. Erdélyi Társadalom, 2014/2., 108.

Hidas Zoltán: Törékeny értelemvilágaink. A világalakítás rendje és szabadsága. Budapest, Gondolat, 2018, 12.

Ien Ang: A Dallas és a tömegkultúra ideológiája. Replika, 17-18. (1995) 201-214.

James W. Carey: Communication as Culture. Essays on Media and Society. London, Routledge, 2009, 24., https://doi.org/10.4324/9780203928912

Jay D. Bolter - Richard Grusin: A remedializáció hálózatai. Apertúra, 2011. tavasz.

Jose van Dijck - Thomas Poell - Martijn de Waal: The Platform Society. Public Values in a Connective World. Oxford, Oxford University Press, 2018, 198., https://doi.org/10.1093/oso/9780190889760.001.0001

Nick Couldry - Andreas Hepp - Friedrich Krotz (szerk.): Media Events in a Global Age. London, Routledge, 2010, https://doi.org/10.4324/9780203872604

Nick Couldry - Andreas Hepp: The Mediated Construction of Reality. Cambridge, Polity Press, 2017.

Nick Couldry - Ulises Mejias: The Costs of Connection. How Data Is Colonizing Human Life and Appropriating It for Capitalism. Stanford, Stanford University Press, 2019, https://doi.org/10.1515/9781503609754

Nick Couldry: Media Rituals: A Critical Approach. London, Routledge, 2003

Nick Couldry: Media, Society, World. Cambridge, Polity, 2012

Nick Couldry: Theorising media as practice. 14 Social Semiotics (2004) 115-132., https://doi.org/10.1080/1035033042000238295

Patricia Wallace: The Psychology of the Internet. Cambridge, Cambridge University Press, 2016, 32.

Peter L. Berger - Thomas Luckmann: A valóság társadalmi felépítése. Tudásszociológiai értekezés. Budapest, Jószöveg Műhely, 1998.

Pólya Tamás: A médium mint cselekvési közeg. Médiumelméleti nézőpontváltás a technológiai determinizmus után. Replika 76. (2011) 51-74.

Roger Silverstone: Médiaerkölcs. A médiapolisz felemelkedése. Budapest, Napvilág, 2010.

Roger Silverstone: Miért van szükség a média tanulmányozására? Budapest, Akadémiai, 2008

Stuart Hall: Kódolás - dekódolás. In Angelusz Róbert - Tardos Róbert - Terestyéni Tamás (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény. Szöveggyűjtemény. Budapest, Gondolat, 2007, 131-143.

Viktor Mayer-Schönberg - Kenneth Cukier: Big Data. A Revolution That will Transform How We Live, Work and Think. London, John Murray, 2013, 79.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-12-22

Hogyan kell idézni

Mónika, A. (2022). A mély mediatizáció fogalmi és elméleti kerete. In Medias Res, 11(2), 5–18. https://doi.org/10.59851/imr.11.2.1

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok