A keresőmotorok és az átláthatóság követelménye fogyasztóvédelmi jogi nézőpontból

Szerzők

  • Gellén Klára Szegedi Tudományegyetem Üzleti Jogi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.59851/imr.11.1.8

Kulcsszavak:

átláthatóság, fogyasztóvédelem, keresőmotor, semlegesség, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat

Absztrakt

A keresőmotorok tevékenységének lényegi eleme a keresési lista kialakítása, amelynek jelentős befolyása van a fogyasztói döntésekre, ezért a fogyasztó védelme érdekében fontos, hogy tisztában legyen a sorrend kialakítását meghatározó fő tényezőkkel. A 2019/2161-os Omnibus irányelv a keresőmotorokra új átláthatósági követelményeket határozott meg, amelyeket az UCP és a fogyasztói jogokról szóló irányelvekbe épített be. A szabályozás az organikus keresési lista fő paramétereire írja elő a tájékoztatási kötelezettséget, míg a fizetett rangsor, a pozitív diszkrimináció esetében új feketelistás tényállást határozott meg. A tanulmány a keresőmotoroktól elvárt átláthatósági szabályok fogyasztóvédelmi jogi aspektusait járja körül.

Hivatkozások

Bartóki-Gönczy Balázs: A keresőmotorok és a szólásszabadság kapcsolata. Megközelítés és szabályozási javaslatok az Európai Unióban és az Egyesült Államokban. Iustum Aequum Salutare, 2018b/1., 157-194.;

Bartóki-Gönczy Balázs: Az online közvetítő szolgáltatók mint az információhoz való hozzáférés új kapuőrei. Budapest, Pázmány Press, 2018a, 133-177.;

Firniksz Judit: Rangsorolás - új szabályozási igény a platformok és az információs túlterheltség korában, https://bit.ly/3Qiy74C, 152.

Hepp Nóra: Keresőmotor: egy újabb fejezet a szerzői jog szabályozásán belül? Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle, 2009/2., 60-74.

Horányi Özséb - Szabó Levente: A kommunikáció ágenséről. In Horányi Özséb (szerk.): A kommunikáció mint participácia. Budapest, AKTI-Typotex, 2006, 184., https://bit.ly/3Hn2Fho.

Horváth Katalin: Védi-e a szerzői jog a SEO-t? A keresőoptimalizálás és jogi vonatkozásai. Szakmai interjú. Jogi Fórum, 2017. szeptember 19., https://bit.ly/3mKyebN.

Jan Krämer - Daniel Schnurr: Is there a Need for Platform Neutrality Regulation in the EU? 42(7) Telecommunications Policy (2018) 514-529., https://doi.org/10.1016/j.telpol.2018.06.004

Koltay András: A keresőmotorok jogi státusa a szólásszabadság nézőpontjából. Iustum Aequum Salutare, 2019/3., 114-115.

Koltay András: A sajtószabadság fogalma ma. Új média, új szerkesztők és a jog hagyományos megközelítése. In Koltay András - Török Bernát (szerk.): Sajtószabadság és médiajog a 21. század elején. 2. Budapest, Wolters Kluwer, 2015, 122-124.

Pataki Gábor - Szőke Gergely László: Az online személyiségprofilok jelentősége. In Polyák Gábor (szerk.): Algoritmusok, keresők, közösségi oldalak és a jog - a forgalomirányító szolgáltatások szabályozása. Budapest, HVG-ORAC, 2020, 74-89.

Pázmándi Kinga: Médiatartalmak forradalma és a "marketingjog" - újkori fogyasztóvédelem a digitális médiapiacon. Gazdaság és Jog, 2021/11-12., 2-6.

Raymundo Reyes: The Legal Obligations of Search Engine Optimization Firms. 54(4) Arizona Law Review (2015) 1115-1138.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-07-22

Hogyan kell idézni

Gellén, K. (2022). A keresőmotorok és az átláthatóság követelménye fogyasztóvédelmi jogi nézőpontból. In Medias Res, 11(1), 109–121. https://doi.org/10.59851/imr.11.1.8

Folyóirat szám

Rovat

Fórum