A GDPR és a Digital Markets Act viszonyának tisztázása

Szerzők

  • Rideg Gergely Károli Gáspár Református Egyetem Állam és Jogtudományi Kar
  • Tóth András Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
  • Szabó Endre Győző Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság
  • Németh Szabolcs Nemzeti Filmintézet
  • Rudics Regina Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.59851/imr.12.2.3

Kulcsszavak:

DMA, GDPR, adatvédelem, digitalizáció, adathordozhatóság

Absztrakt

A Digital Markets Act az európai uniós jogalkotásnak a meglévő uniós joganyagra, többek között az általános adatvédelmi rendeletre is szervesen épülő újdonsága, amely a techóriások célzott regulációját kívánja megvalósítani. Míg korábban az uniós szabályozás sarokkövének számított a személyes adatok és a magánszféra alapjogi szintű védelme, addig mára szintén prioritássá vált az Európai Unió számára az adatalapú gazdaság lehetőségeinek kiaknázása, az európai piacok versenyképességének növelése. A tanulmányban a digitális piacokról szóló jogszabály, a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet és az általános adatvédelmi rendelet azon pontjaira mutatunk rá, amelyek kapcsolata a jövőben meghatározó lesz a versenyképes és adatközpontú európai gazdaság kialakítása szempontjából. Vizsgáljuk az általános adatvédelmi rendelet elsődlegességét, esetleges lex specialis jellegét, továbbá a digitális piacokról szóló jogszabály által bevezetett tilalmakat, például az üzleti felhasználók és/vagy a fogyasztók adatainak saját célra való felhasználásának tilalmát és a platform különböző szolgáltatásaiból származó felhasználói adatok kombinálásának tilalmát. Végezetül kitérünk a digitális piacokról szóló jogszabály és az európai adatvagyon megőrzésének kapcsolataira.

Hivatkozások

Apostle, Julia: The EU’s Digital Markets Act: What Does It Mean for Businesses and Data Privacy? Orrick, 2022. november 1., https://bit.ly/3RbJUUF.

Bania, Konstantina: Fitting the Digital Markets Act in the Existing Legal Framework: The Myth of the „Without Prejudice” Clause. 19(1) European Competition Journal (2022) 116–149., https://doi.org/10.1080/17441056.2022.2156730 DOI: https://doi.org/10.1080/17441056.2022.2156730

Belloso, N. Moreno – Petit, Nicolas: The EU Digital Markets Act (DMA): A Competition Hand in a Regulatory Glove. European Law Review, 2023. április 19.,

https://bit.ly/3QTBX59.

Bendiek, Annegret: Integrationspolitische Bedeutung des Digital Service Act (DSA) und Digital Markets Act (DMA). Stiftung Wissenschaft und Politik, 2021. március 1., https://bit.ly/47Mc3HC.

Botta, Marco – Wiedemann, Klaus: Exploitative Conducts in Digital Markets: Time for a Discussion after the Facebook Decision. 10(8) Journal of European Competition Law & Practice (2019) 465–478., https://doi.org/10.1093/jeclap/lpz064 DOI: https://doi.org/10.1093/jeclap/lpz064

Bundeskartellamt Prohibits Facebook from Combining User Data from Different Sources, 2019, https://bit.ly/46u3LTI.

Buttarelli, Giovani: Opinion 4/2017 of the European Data Protection Supervisor, https://bit.ly/47qKDY0.

Candelon, François – Reeves, Martin: The New Digital World: Hegemony or Harmony? BCG, 2017. november 14., https://on.bcg.com/47lK7dI.

Carugati, Christophe: How to implement the self-preferencing ban in the European Union’s Digital Markets Act. Bruegel, 2022. december 2., https://bit.ly/47LjRct.

Ennis, Sean F. – Evans, Ben: Cloud Portability and Interoperability under the EU Data Act: Dynamism Versus Equivalence. SSRN, 2023. március 22., https://bit.ly/3t51yAf. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4395183

Evans, David S.: The Economics of Attention Markets, https://bit.ly/49RSy1W.

Fleming, Sean: What is Digital Sovereignty and Why is Europe So Interested in it? World Economic Forum, 2021. március 15., https://bit.ly/47ogGI3.

Geradin, Damien – Bania, Konstantina – Karanikioti, Theano: The Interplay between the Digital Markets Act and the General Data Protection Regulation. 2022, https://bit.ly/3SOPJc5. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4203907

Hacker, Philipp – Cordes, Johann – Rochon, Janina: Regulating Gatekeeper AI and Data: Transparency, Access and Fairness under the DMA, the GDPR and Beyond, https://bit.ly/3MVNOyy.

Heinemann, Andreas – Meier, Giulia M.: Der Digital Markets Act (DMA): Neues „Plattformrecht” für mehr Wettbewerb in der digitalen Wirtschaft. Zeitschrift für Europarecht, 2021, 86–101.

Hennemann, Moritz et al.: The Data Act Proposal: Literature Review and Critical Analysis, Part I. Passau, University of Passau, 2023.

Hoofnagle, Chris Jay – Whittington, Jan: „Free: Accounting for the Costs of the Internet’s Most Popular Price” 61(3) UCLA Law Review (2014) 606–670.

Investigation into Google’s ‘Privacy Sandbox’ browser changes. Competition and Markets Authority, 2021. január 8., https://bit.ly/3RcifTP.

Kelber, Ulrich: EU-Digitalstrategie und die dazugehörigen Rechtsakte von DGA, DMA, DSA und AIA – Auswirkungen für den Datenschutz. Bundesbeauftragten für den Datenschutz und die Informationsfreiheit, 2022. január 27., https://bit.ly/47O22cH.

Stolton, Samuel: LEAK: Commission in Bid for EU Data Sovereignty with Digital Decade Targets. Euractive, 2021. március 8., https://bit.ly/46InNtT.

The World’s Most Valuable Resource Is No Longer Oil, but Data. The Economist, 2017. május 6., https://econ.st/47rUw7R.

Tóth András: A mesterséges intelligencia szabályozásának paradoxonja és egyes jogi vonatkozásainak alapvető kérdései. Infokommunikáció és Jog, 2019/2., 3–9., https://bit.ly/46KlZAe.

VBL-Gegenwert II., Hintergrundinformationen zum Facebook-Verfahren des Bundeskartellamtes, 2017, https://bit.ly/49ILNQh.

Verfahren gegen US-Konzern. EU wirft Amazon Kartellverstöße vor. Tagesschau, 2020. november 10, https://bit.ly/3sLqL2z.

Vergnolle, Suzanne: Enforcement of the DSA and the DMA: What did We Learn from the GDPR? Hal Open Science, https://bit.ly/49H6bky.

Wils, Wouter P. J.: The Obligation for the Competition Authorities of the EU Member States to Apply EU Antitrust Law and the Facebook Decision of the Bundeskartellamt. London, King’s College London Law School, 2019. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3424592

Witt, Anne C.: The Digital Markets Act: Regulating the Wild West. (60)3 Common Market Law Review (2023) 625–666. DOI: https://doi.org/10.54648/COLA2023047

Wu, Tim: Blind Spot: The Attention Economy and the Law. Antitrust Law Journal, vol. 82., https://bit.ly/3uHJj4z.

Zimmermann, Hendrik – Heinzel, Caroline: Der Digital Markets Act. Plattform-Regulierung für Demokratie und Nachhaltigkeit in der EU–aktueller Stand und Verbesse-rungspotenziale, Germanwatch, 2022. január, https://bit.ly/3GaQogo.

##submission.downloads##

Megjelent

2023-12-14

Hogyan kell idézni

Gergely, R., András, T., Endre Győző, S., Szabolcs, N., & Regina, R. (2023). A GDPR és a Digital Markets Act viszonyának tisztázása. In Medias Res, 12(2), 45–68. https://doi.org/10.59851/imr.12.2.3

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok